Preventivmedel..
[DATUM: 2010-08-16 TID: 10:24:21]

Hej på er!
Tänkte be om lite tips och råd idag.
Jag har hormonspiral och det funkar iofs väldigt bra. Ingen mens, inget att tänka på, sitter där i 5 år och det är ju kanon. Men tyvärr så har jag fått finnar och mycket sämre hy. Vad ska jag göra?!

Minipiller känns lite riskfyllt..
P-spruta är dte många som går upp i vikt av.
P-stav är det många som blöder av + att dte är läskigt!
Kopparspiral blöder man ofta mycket av.
P-piller är jag osäker på om jag kommer ihåg, men det kanske är det som gäller ändå..?! Jag vet inte.. Är det någon som har nåt förslag eller tips?!

Tack på förhand!


Kommentarer
Postat av: Malin

måste bara inflika att det är större risk att bli gravid med hormonspiralen än med minipiller.. alltså det är svagare hormonhalt i hormonspiralen! dooock.. så riskerar man ju inte att glömma ett piller förståss..

gjorde det ont att sätta in hormonspiralen? jag funderar på att prova den.. då jag inte får äta ppiller pga för högt blt under båda grav..



rådfråga din bm vettja, får du finnar o sämre hy av ppiller? (tror inte hormonspiralen innehåller östrogen,minipiller gör det iaf inte)..

har du haft spiralen länge?

för jag tänker att det kanske går över om ett tag?



mvh m

2010-08-16 @ 11:17:51
URL: http://grodan09.wordpress.com
Postat av: Anna

Det vete gudarna... du kanske kan prova sånt där p-plåster? Eller olika p-piller. Dom säger ju att skillnaden mellan olika piller kan göra stor skillnad. Men det tar ju lite tid att testa såklart.



O p-stav... jag hade iof sig noll blödningar av den. På tre år. :) Det där är olika för olika personer.



Knivigt det här.

2010-08-16 @ 11:24:57
Postat av: malin p

jag har koppar spiral och de funkar jätte bra. ingen större förändrig alls. jag tkr de känns bäst att inte stoppa i mig nå hormoner.

p-stav funka skit dåligt på mig. hade mens typ 3 v osv.

p-piller känns lite farligt. glömmer man kan de va kört.

2010-08-16 @ 11:28:44
Postat av: a

jag har p-stav, tycker det fungerar bra, haft min 2,5år av 3. första 1-2 månaden så gör kroppen lite som den vill med mens, men sen ordnade min upp sig. Nu är den i princip helt regelbunden! jag hade p-piller innan med glömde dom var o varannan dag inte bra .. och det är inte så läskigt med p-stav, de bedövar området och man känner absolut ingenting! tycker det är ett kanon bra preventivmedel :)

2010-08-16 @ 11:52:21
Postat av: Tessan

Jag har haft p-stav och mensen kom någon gång mellan dag 12 och 63 och sen blödde jag i 10dagar....



Nu har jag kopparspiral och visst blöder jag lite mer än vanligt men det är ingen fara än. Dom dagar jag blöder dom mest äter jag cyklo-f och det fungerar jättebra!

2010-08-16 @ 12:31:01
URL: http://tessanl.bloggsida.se
Postat av: AK

Jag älskar min p-spruta! Ingen mens och jag har inte gått upp i vikt! Något jag rekommenderar till alla!

2010-08-16 @ 17:42:02
Postat av: kattis

2010-08-16 @ 19:43:14
URL: http://katarinaahlm.blogspot.com
Postat av: kattis

ja du , för mig funkar minipiller jätte bra, ingen viktuppgång och ingen mens, eller kanske 1 gång om året och det kan man ju stå ut med. det funkar för mig.

jag tror man får prova sig fram.

2010-08-16 @ 19:44:23
URL: http://katarinaahlm.blogspot.com
Postat av: Jenny

Istället för p-piller kan p-ring vara ett alternativ. Slippa komma ihåg att ta piller varje dag. Lite info: http://preventivmedel.nu/preventivmedel/p-ring/

2010-08-16 @ 20:01:15
Postat av: Ewe

Hade p-spruta i flera år innan barnen föddes. och det var superbra! funkade kanon.

sen så sa dom att man inte fick ta det längre, pga. nya studier att man får benskörhet.. någon annan som hört det? var dom på UM som sa det.

Hade sen p-stav efter första barnet, och den var helt värdelös på mig. Mådde bara skit av den. Två fula ärr har jag efter den oxå..

Nu äter jag minipiller (ammar fortfarande) men funderar starkt på att sätta in en spiral.. Låter ju så himla enkelt och bra.

2010-08-16 @ 21:33:27
URL: http://ewev.se
Postat av: Ullis

tycker du ska rådfråga med din barnmorska. alla preventivmedel fungerar olika på olika personer. Här kommer mina erfaren´heter av det jag provat.



P-stav blödde konstant i 8månader hade den i ca 1år.

En annan tjejkompis blödde inte alls (så väldigt olika)



p-piller:gick jag upp i vikt av & fick finnar men annars var menstruationen ganska okey.



p-ring:menstruationen var helt normal MEN för mig så åkte den ut vid samlag & det är ju INTE så bra.



p-plåster: tanken är skitbra att man bara behöver byta en gång i veckan,men för mig lossnade dom lätt i hörnen vilket ledde till en graviditet(fick missfall))



nu har jag minipiller sen några månader tillbaka: Funkar okey,men menstruationen har inte blivit riktigt normal sen jag började med dom.



Hoppas jag inte avskräckte dig nu Karin.Menar bara att det bästa är att prata med Bm för ni två känner nog din kropp bäst & alla är vi olika:)



Lycka till!!



Kramar

2010-08-16 @ 21:43:55
Postat av: Anonym

jag har en kopparspiral och håller med malin p om att undvika att överdosera hormoner = dåligt!

tidigare hade jag en mycket smärtfri mens, ca 4-5 dagar och knappt någon smärta. i början med kopparspiralen hade jag mer kraftig pms jämfört med tidigare och nu har jag ca 5-7 dagar. det beror på från gång till gång. + att jag är skyddad i 5 år. så jag rekommenderar det starkt.

2010-08-16 @ 23:54:42
Postat av: Malin

P-ring?

Man har den inne i tre veckor, sen tar man ut den och får mens.sen sätter man in den efter en vecka. Man kan registrera sig på nätet när man sätter in den så skickar den en påminelse via sms och mail när det är dax o sätta in och ta ut den.

2010-08-17 @ 09:30:08
URL: http://www.princessbdsm.se
Postat av: hargitta

NuvaRing is your friend! (p-ring) Kolla upp det!



2010-08-17 @ 09:54:01
Postat av: Anna

Nuvaring kanske kan va nåt?

2010-08-17 @ 21:08:38
Postat av: Siri

Måste få säga av egen erfarenhet att p-spruta är det bästa som hänt mig. Har tagit den i 6 års tid. Och visst i början gick jag upp lite av den, och efter 3 år hade jag ett uppehåll med den och visste itne om jag skulle fortsätta pga vikt ökning, så jag pratade med läkaren om de, och han sa att man går INTE upp i vikt av p-sprutan i sig, utan den ger ett sug efter massa saker, och då stoppar man i sig de och då är de inte konstigt att man går upp i vikt. Så jag bestämde mig för att börja med den igen, och det är några år sedan nu och jag har inte gått upp någonting av den, och faktiskt inte kännt nått speciellt sug av den heller, det gäller bara att täppa igen kakhålet. =) Jag har ALDRIG haft mensverk, jag blöder INGENTING, jag har inga humörsvägningar och jag bara älskar den.



Hoppas du hittar nått som passar dig =)

Kram

2010-08-17 @ 21:53:15
Postat av: uLrica

Usch, jag blir mörkrädd att ni lovordar p-sprutan. den är djävulens påfund.

Karin, jag kan inboxa dig om du vill höra min version.

2010-08-23 @ 21:20:41
URL: http://ulricaullman.blogspot.com
Postat av: Siri

det var just därför jag skrev "av egen erfarenhet"! Jag har tagit den sammanlagt i 6år och har aldrig mått bättre.. så den djävulen träffar jag gärna..

2010-08-24 @ 21:57:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0