Svinspruta, nej tack!
[DATUM: 2009-11-23 TID: 10:00:36]

Men fy bubblan!! Jag ska INTE vaccinera mig...
Frågan är hur man gör med barnen. Men sånt här får mig att tveka otroligt mycket.. =/ Ska ju som sagt vaccinera Svante med den vanliga sexmånnaderssprutan på onsdag. Stella ska med och jag har en liten aning om att hon kommer bli erbjuden svinsprutan vid samma tillfälle. Känner mig så otroligt kluven om hur jag ska göra. Det lutar åt att inte ta den. Men Johan är lite mer possitiv till vaccinet, så vi får väl se hur vi gör. Läs artikel nedan. Läskigt!!

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1788928/hon-tog-vaccin-och-tappade-sitt-smaksinne


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag har vaccinerat mig (ligger dock i riksgrupp och riskerade att bli ordentligt dålig om jag blivit smittad) det vaccinet gör är att ge kroppen en liten dos av influensan, dock så liten att man inte blir sjuk. men tillräckligt för att kroppen ska kunna ta den riktiga influensan utan att bli dålig! Jag tycker man ska vaccinera sig, allt detta med förlamning, steril osv, delar av det är bluff och vissa har hänt 1 person och det man inte vet är om det verkligen va på grund av vaccinet! Det kan ha haft andra orsaker med.. chansen är så minimal så varför inte skydda både sig själv och andra?

2009-11-23 @ 12:04:04
Postat av: Sarah

Ja usch, det är läskigt det där. Och nu när det pratas om att influensan muterar och att det här vaccinet inte ger verkan på det.

tror det bästa är att läsa på ordentligt samt att prata med läkare/sköterskor och så lyssna på sin intuition..=)

Jag kommer inte vaccinera vår bebis sen, man får vara försiktig ute i samhället istället..=)

Hoppas du har en toppendag!

Kram

2009-11-23 @ 12:08:34
URL: http://somvemsomhelst.blogg.se/
Postat av: Sophie



Det här med biverkningar, det finns en tråd på fl där de som faktiskt har vaccinerat sig skriver om de biverkningar de själva råkar/råkat ut för.

http://www.familjeliv.se/Forum-5-95/m48335773-5.html

Sedan tvingar jag inget att läsa länken! Visar bara att det finns även nackdelar & då är inte det där på lång sikt. (Finns ju både för och nackdelar som sagt och man lär väl få säga den negativa sidan med och inte enbart positivt?)



Följande biverkningar har inträffat med Pandemrix i kliniska studier hos vuxna inklusive äldre samt barn 3-9 år:



Mycket vanliga:



•huvudvärk



•trötthet



•smärta, rodnad, svullnad eller lokal förhårdnad vid injektionsstället



•feber



•muskelvärk, ledvärk.



Vanliga:



•värmekänsla, klåda eller blåmärke vid injektionsstället



•ökad svettning, frossa, influensaliknande symtom



•svullna körtlar i halsen, armhålan eller ljumsken.



Mindre vanliga:



•stickningar eller domningar i händer eller fötter



•sömnighet



•yrsel



•diarré, kräkningar, magont, illamående



•klåda, utslag



•allmän sjukdomskänsla



•sömnlöshet.



Mindre vanliga:



•generella hudreaktioner inklusive urtikaria (nässelfeber).



Sällsynta:



•allergiska reaktioner som kan leda till allvarlig sänkning av blodtrycket som, om det inte behandlas, kan leda till chock. Läkare är medvetna om denna risk och har akut behandling tillgänglig för dessa tillfällen.



•kramper



•svår stickande eller dunkande smärta utmed en eller flera nervbanor



•minskat antal blodplättar, vilket kan orsaka blödning eller blåmärken.



Mycket sällsynta:



•vaskulit (kärlinflammation som kan orsaka hudutslag, ledvärk och njurpåverkan)



•neurologiska störningar såsom encefalomyelit (inflammation i centrala nervsystemet), neurit (nervinflammation) och Guillain-Barrés syndrom (en typ av förlamning).



(Från FASS)

2009-11-23 @ 13:12:19
Postat av: Johanna Rapp

Hej Karin! Vi vill inte vaccinera Hannes eller och själva som det ser ut idag. Jag är skeptisk till vaccinet eftersom det inte är testat på lång sikt och innehåller mycket farliga ämnen, P-A har skrivit lite om det här: http://johannarapp.blogspot.com/2009/11/sett-och-hort.html. Jag tycker det är oansvarigt av svenska staten att låta varje enskild person ta ansvaret för de eventuella biverkningarna som vaccinet kan ge på lång sikt när de samtidigt har en massiv kampanj för att vi ska vaccinera oss. Skulle de kunna garantera oss att vaccinet är ofarligt bortsett från tillfälliga influensasymptom och värk i armen skulle jag givetvis ta det. Nu kan de inte ge några garantier och jag tycker det är lite konstigt att ingen vill ta åt sig äran av att ha skapat ett så fantastiskt vaccin. Varför skulle ett läkemedelsföretag avsäga sig allt ansvar om de visste att vaccinet var säkert? Jag känner mig trygg i mitt beslut men ingenting är skrivet i sten. Självklart kan det komma fram information som kan få mig att ändra mig men då ska den väga riktigt tungt. Anledningarna varför vi ska vaccinera oss har du alldeles säkert tagit del av eftersom det är det som vårat samhälle propagerar för. Anledningarna att inte vaccinera sig kan du läsa om på den här sidan: www.vaccinationsfaran.se

Hoppas att du kan få lite mer information som underlättar erat beslut. Kramar från Johanna

2009-11-24 @ 14:33:18
URL: http://johannarapp.blogspot.com
Postat av: Anonym

Nu börjar rapporterna komma in http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfluensan/article6189112.ab

2009-11-26 @ 09:04:07
Postat av: Anonym

Förlamning är absolut inte en bluff, det står även med på FASS och som inkommen biverkning nu när de just släppt rapporterna på läkemedelsverket. Gå gärna in och läs. 12 vaccinerade i sverige har nu dött, men bara 1 kan dom garantera säkert att det beror på vaccinet, tittar på presskonferensen just nu faktiskt. Intressant!

2009-11-26 @ 13:14:57
Postat av: roxanna

Jag tänker inte heller vaccinera mig. Jag tror dels inte på att en skjukdom kan ploppa upp sådär som den helt plötsligt har gjort, det är år 2009 varför har den aldrig funnits förr? På en sånhär nivå alltså. Jag tar inte det, för jag är rädd för kommande biverkningar. Vem vet om hur det blir om 5-10 år? Och allt med att det är en bluff tror jag bara är som en bortförklaring. Ingen vill väl bli steril (om man nu inte väljer det!), eller få en nervskada? Som sagt, det är varken bevisat varken det ena eller det andra. Men å andra sidan. Jag har själv aldrig haft vanliga förkylningsinfluensan, och det är fler som dör i den än i Svinisen.. Nej, jag tänker icke ta den! :) Hur gick det? Tog ni den? :)

2009-11-26 @ 20:36:01
URL: http://santorini.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0