Rosenbröd...
[DATUM: 2011-02-25 TID: 19:39:06]

Ååhhh så goda de blev! Lätta och baka också!
Bara jäsningen som tar tid! Här kommer receptet:


Smält 50 g smör...

Häll i 5 dl mjölk och värm allt till 37 grader...

Smula ner 50 g jäst i bunken och häll över degvätskan och rör tills jästen löst dig...

Häll i 1 tsk salt....


Och 1 msk socker...

Häll i mjölet, står 1,5 liter i receptet, men jag tog aningens mindre.


Jobba degen tills den är smidig. Låt den jäsa övertäckt i 30 min.
Dela den sedan i 4 bitar och sen varje bit i 8 småbitar. Rulla till söta små
bollar och lägg på en plåt. Låt jäsa 30 min igen. 

När de jäst klart andra gången ska de penslas med uppvispat ägg och sen
strör man på vallmofrön eller sesamfrön. Jag föredrar vallmo! Mums!
SEn skjuts in i ugnen 250 grader 8-10. (Körde mina 7 min..)


Sen är det bara att smarra i sig! =)

Lycka till!!!

Kommentarer
Postat av: uLrica

Men va lätt, det där ska ja testa!

2011-02-25 @ 19:57:43
URL: http://ulricaullman.blogspot.com
Postat av: Jannice

å,de ser gott ut detta bröd. jag kanske lär testa!=)

2011-02-26 @ 09:54:44
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0